strona główna / dla potrzebujących / CUKINIA - Centrum Terapii

CUKINIA - CENTRUM TERAPII

5-letnia Ania rysując, opowiada swoją historię. Mówi, że wujek zrobił mamie dziurkę w szyi i dlatego teraz ona jest w niebie... Pyta, czy mamusia może stamtąd wrócić chociaż na chwilę.

Trauma to także mniej dramatyczne historie o tęsknocie, oczekiwaniu na powrót do domu, do mamy, o samotnie przepłakanych nocach...

Trudne losy skrzywdzonych dzieci najpiękniej opisuje film pt. "Nazywam się Cukinia". Nasza CUKINIA, czyli Centrum Terapii i Pomocy Dziecku i Jego Rodzinie, to miejsce, w którym skrzywdzone i ciężko doświadczone przez los rodziny otrzymują wsparcie. Jest kolorowo, przytulnie, bezpiecznie... I wszędzie ładnie pachnie nadzieją!

 




Mamy ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie pomocy dzieciom ciężko i nieuleczalnie chorym. Wydawało się, że to one doznają największego cierpienia. Niestety wiemy, że może być gorzej. Bo gdy krzywdzą ludzie, często najbliżsi, trudno winić za to los. A bywa, że ten jest dla dziecka podwójnie okrutny.

Pierwszym pacjentem Cukinii był Miłosz, który po 10 latach został porzucony przez rodzinę zastępczą. Jest śmiertelnie chory, ma za sobą próbę samobójczą. Zaraz po nim opieką objęliśmy siostrzyczki: trzy- i sześciolatkę. Obie po wykorzystaniu seksualnym. Po nich pojawiały się kolejne dzieci i ich wielkie dramaty…

W Łodzi jest blisko 1900 dzieci w pieczy zastępczej, z tego prawie 1400 w rodzinnej, a ponad 500 przebywa w placówkach. Większość z nich doświadczyła w swoim krótkim życiu mnóstwa bólu, cierpienia, samotności. Mają poczucie, że życie jest niesprawiedliwe, a świat okrutny i niebezpieczny. Bez profesjonalnego wsparcia trudno będzie im wejść w dorosłość, zbudować własną rodzinę, być szczęśliwym człowiekiem.



W Cukinii pracują:

  • psychoterapeuci i psychotraumatolodzy,

  • terapeuci rodzinni,

  • neurologopeda,

  • terapeuta integracji sensorycznej,

  • terapeuta behawioralny,

  • lekarz-rezydent psychiatrii dzieci i młodzieży,

  • fizjoterapeuci,

  • prawnik, 

  • arteterapeuci, 

  • wolontariusze.

Do stałej współpracy zaprosiliśmy Zielone Wzgórze Fundacja Wsparcia i Rozwoju Rodziny oraz Stowarzyszenie Zastępczego Rodzicielstwa Oddział Łódź.



POZNAJ HISTORIE NASZYCH PACJENTÓW


Mąż Pani Asi zmarł, kiedy była jeszcze w ciąży. Tuż po porodzie straciła mamę. Została zupełnie sama z noworodkiem przy piersi. Była przekonana, że to koniec świata, że nie da rady. Wtedy okazało się, że jest bardzo chora...
Musiała pójść do szpitala, a dziecko powierzyć opiece Pałacu. W tym czasie zorganizowaliśmy dla niej pomoc prawnika, lekarza i psychologa.
Czasem trudno uwierzyć, że los może być aż tak okrutny. Ale na to nie mamy wpływu.
"Widzisz, jak trzęsą mi się kolanka?"

 

Mała, zalana łzami buzia i wielki ślad buta, którym ktoś kopał, a raczej deptał to dziecko...
Jedno spojrzenie bezbronnego kilkulatka sprawiło, że powstała Cukinia.
Temu maluchowi nie zdążyliśmy pomóc. Wymagał codziennej terapii traumy, rehabilitacji, zajęć z logopedą, pracy z jego rodziną. Wtedy nie było miejsca, które mogło zrobić dla niego aż tyle. Dziś mieszka w specjalnym ośrodku, ale nie ma domu, mamy ani taty.

 

Pięcioipółletnia dziewczynka wraz z czteroletnią siostrą w środku nocy trafiły do rodziny zastępczej. Zapłakane, półprzytomne przywiozła policja. Kiedy starsza zaufała rodzinie, zapytała, czy już nigdy nie będą “tego” robić. Okazało się, że obie były wykorzystywane seksualnie przez znajomego rodziców.

 

Mama na chwilę zostawiła trzyletnie dziecko z ciocią, która zaplanowała spacer. Dziś pamięta tylko, że zadzwonił telefon. A potem, jak leżała na jezdni przytulona do wielkiej plamy krwi wymieszanej z piaskiem. Dziecko zginęło na miejscu.

 

Do rodziny zastępczej przywieziono dwoje dzieci – roczne i trzyletnie. Przez dwa tygodnie maluszki cały czas płakały. Na ciele miały ślady poparzeń, prawdopodobnie od papierosów. Do dziś budzą się z płaczem i wołają mamę.

 

 

Kontakt z Centrum Cukinia - Centrum Terapii i Pomocy Dziecku i Jego Rodzinie:

Łódź, ul Piotrkowska 17 (w bramie)
Wejście D, lokal nr 3

tel. 885 800 202 - Rejestracja

centrumterapii@gajusz.org.pl


NASI SPECJALIŚCI


Dominika Bosek

Psycholog, neuropsycholog.
Od 2017 r. pracuje w charakterze psychologa na oddziale Onkologii i Hematologii w Centralnym Szpitalu Klinicznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Wykształcenie:
2011 - 2017 Społeczna Akademia Nauk, psychologia, specjalność psychologia kliniczna
2018-2019 Podyplomowe studia “Diagnoza i terapia neuropsychologiczna” (w trakcie)
2019 – podyplomowe Studium Terapii Rodzin (w trakcie)
Najważniejsze szkolenia:

  • Neuropsychologia Kliniczna Dziecka
  • EMDR level 1
  • Terapia Neurotaktylna wg Svetlany Masgutowej
  • Integracja odruchów Dynamicznych i Posturalnych wg Svetlany Masgutowej

Małgorzata Dębowska

Psycholog
Posiada licencję trenera uprawniającą do prowadzenia warsztatów psychologicznych i treningów interpersonalnych wydaną przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Ukończyła szereg specjalistycznych szkoleń uprawniających do prowadzenia szkoleń, warsztatów i treningów praktycznych umiejętności psychologicznych. Ukończyła trzyletni kurs psychoterapii systemowej, dwuletni kurs psychoterapii metodą ustawień Berta Hellingera, dwuletni kurs Terapii Stanów Ego oraz kurs EMDR. Posiada duże doświadczenie w prowadzeniu doradztwa psychologicznego, coachingu, szkoleń z zastosowaniem aktywnych metod psychologicznych rozwijających miękkie kompetencje menedżerskie, umiejętności interpersonalne i społeczne. Na co dzień pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Młodzieży w Łodzi. Prowadzi zajęcia warsztatowe z klasami oraz szkolenia dla nauczycieli.
Od 20 lat prowadzi program zajęć warsztatowych dla rodziców „Szkoła dla Rodziców”. Prowadzi systemową terapię rodzin oraz psychoterapię indywidualną, zajmuje się również interwencją kryzysową.

Agata Drewniak

Psychoterapeutka
Pracuje w nurcie humanistyczno-egzystencjalnym (Gestalt) specjalizująca się w terapii traumy w podejściu EMDR (Eye Movement Desensitization Reprocessing). Pedagog, arteterapeutka i terapeutka integracji sensorycznej (SI). Posiada wykształcenie, kwalifikacje i doświadczenie pozwalające na pomoc osobom z różnorodnymi trudnościami i zaburzeniami. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi.

Paulina Grudzińska

Bogna Kędzierska

Psycholog, psychoonkolog, psychoterapeuta
Doktor psychologii, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Grupowych. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu psychoonkologii, posiada certyfikat z psychoonkologii PTP. Posiada The European Certificate of Psychoterapy (ECP) – Europejski Certyfikat Psychoterapeutyczny.
Ukończyła cykl szkoleń dotyczących pracy z zaburzeniami potraumatycznymi u dzieci i dorosłych, 2-letnie szkolenie Ego State Therapii, szkolenie EMDR . Ma 30-letnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z rodzicami i dziećmi.

Justyna Łągiewczyk

Pedagog Traumy, Psychoterapeuta Rodzinny
Ukończyła pedagogikę, psychologię i socjologię na Uniwersytecie w Berlinie (TUBerlin). Jest psychoterapeutą systemowym. Szkolenie psychoterapeutyczne odbyła w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu (WTTS). Jest w trakcie specjalistycznego szkolenia z zakresu pedagogiki traumy (Bundesarbeitsgemeinschaft Traumpädagogik BAG e. V) i doradztwa specjalistycznego w zakresie traumy realizowanego zgodnie z wytycznymi Deutschsprachige Gesellschaft für Psychotraumatologie e. V (DeGPT e. V).
Prowadzi indywidualne sesje z dziećmi, nastolatkami i osobami dorosłymi. Pracuje także z całymi rodzinami. Jest członkiem Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej (WTTS), które posiada atestację Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (PTP).

Ewa Malańska-Borszyńska

Psycholog, Terapeuta SI, Terapeuta Wczesnego Wspomagania
Ukończone kursy i szkolenia:

  • studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania i wczesnej interwencji
  • szkolenie I i II stopnia „Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej”
  • Monachijska funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa – pierwszy, drugi i trzeci rok życia”
  • kurs „Funkcjonalna ocena i terapia widzenia dzieci słabo widzących”
  • kurs I i II stopnia Kinezjologia Edukacyjna – gimnastyka mózgu Paula Dennisona.
  • kurs I stopnia „Metoda Ruchu Rozwijającego bazująca na pracy Weroniki Sherborne” -
  • kurs „Dziecięcy masaż Shantala”
  • kurs „Wpływ Zaburzeń Integracji Sensorycznej na rozwój dziecka w wieku 0–3 lata
  • kurs „ Diagnoza Rozwoju i ocena funkcjonowania dziecka w wieku 0–3 lat”
  • kurs I stopnia „EEG-Biofeedback”
  • kurs z zakresu Terapii Ręki: „Funkcje kończyny górnej i ręki w aspekcie terapii ruchowej – ćwiczenia motoryki globalnej, chwytu i manipulacji oraz inne specyficzne formy stymulacji
  • kurs „Diagnoza i terapia dzieci autystycznych” - Polski Instytut Erickonowski
  • praca z oddechem i ciałem. Programy aktywności. Metoda M.Ch. Knill, „Programy M. i Ch. Knillów w terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju”
  • kurs pedagogiki Marii Montessori

Karolina Marcinkowska

Fizjoterapeuta
Magister fizjoterapii, ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania i wczesnej interwencji oraz kurs I stopnia Kinesiology Taping. Terapeuta NDT–Bobath (Neuro-developmental treatment; terapia neuro-rozwojowa), PNF(Prorioceptive Neuromuscular Facilitation; torowanie nerwowo-mięśniowe), FITS (funkcjonalna indywidualna terapia skolioz).
Ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu Oligofrenopedagogiki.
W zawodzie pracuje od 7 lat, z czego od 6 z dziećmi. Od 2012 roku pracuje w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju przy Szkole Specjalnej Podstawowej nr 168 jako fizjoterapeuta. Od 2016 prowadzi własną praktykę fizjoterapeutyczną.
Pracuje z dziećmi z chorobami neurologicznymi np. Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, z
wcześniakami, z dziećmi z zespołami genetycznymi, opóźnionym/zaburzonym rozwojem
psychoruchowym, z wadami postawy. Zajmuje się m. in. rehabilitacją funkcjonalną dzieci i młodzieży mającą na celu poprawę układu strukturalnego (elastyczności tkanek, ruchomości stawów, dystrybucji napięcia mięśniowego, symetrii, postawy ciała), funkcji motorycznych - poprawa codziennej aktywności dziecka w sposób całościowy (kontroli motorycznej, wytrzymałości, praksji, jakości posiadanych umiejętności, nabywaniu nowy umiejętności motorycznych), oceną rozwoju motorycznego oraz postawy ciała.

Anna Pawlak-Lawrenz

Psychotraumatolog, Terapeuta EMDR, Interwent Kryzysowy

Ukończyła specjalistyczne szkolenie w zakresie psychotraumatologii i pedagogiki traumy zakończonie uzyskaniem certyfikatu wydanego przez Deutshsprachige Gesselschaft fur Pschychotraumatologie a.V. i Budnesarbeitsgemeinschaft Traumapadagogik - przy Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej oraz roczne szkolenie podyplomowe na Uniwersytecie SWPS. Jest certyfikowanym terapeutą traumy w nurcie EMDR rekomendowanym przez PTT EMDR, interwentem kryzysowym, mediatorem sądowym, wykładowcą Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej na Wydziale Psychologii Warszawie. Jest członkinią zespołu psychologów, interwentów kryzysowych, psychotraumatologów w PPL (Porty Lotnicze w Warszawie). Absolwentka studiów podyplomowych: psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz stosowanej analizy zachowania na Uniwersytecie SWPS oraz Applied Behavior Analysis – III Modułowy Kurs PSTB. Mgr pedagogiki pracy, w trakcie przygotowania do obrony pracy magisterskiej z psychologii zdrowia na Uniwersytecie SWPS. Współpracuje z Centrum Terapii i Pomocy Dziecku i jego Rodzinie przy Fundacji Gajusz, Klinice Gedeon Medica oraz prowadzi prywatną praktykę.
Pracuje ze skutkami wydarzeń urazowych (PTSD, OCD, fobie, ataki paniki), prowadzi wsparcie w kryzysach życiowych, emocjonalnych, w obliczu żałoby i diagnozy o chorobie przewlekłej oraz chronicznego stresu.

Krystyna Pomorska

Psycholog, pedagog
doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii, pedagog, certyfikowany terapeuta behawioralny. Wykładowca Uniwersytetu SWPS oraz Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej SWPS. Prowadzi także szkolenia dotyczące stosowanej analizy zachowania, pracy z dzieckiem o zaburzonym rozwoju, konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych i rozwoju różnych kompetencji (komunikacji oraz umiejętności emocjonalno-społecznych kluczowych w uczeniu). Jest członkiem ACBS (Association for Contextual Behavioral Science) oraz członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej.
Od wielu lat zaangażowana w pracę terapeutyczną z dziećmi i młodzieżą (w tym z zaburzeniami neurorozwojowymi i zaburzeniami zachowania). Pierwsze doświadczenia terapeutyczne zdobywała w Wielkiej Brytanii pod okiem certyfikowanych analityków zachowania, pracując z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Posiada dwunastoletnie doświadczenie w pracy środowiskowej (dom, szkoła, placówki terapeutyczne).
W swojej pracy zajmuje się także nadzorowaniem pracy terapeutów w nurcie behawioralno-rozwojowym. Autorka i współautorka publikacji dotyczących terapii osób o zaburzonym rozwoju oraz stosowanej analizy zachowania. Jej zainteresowania naukowe i terapeutyczne obejmują przede wszystkim rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych i komunikacyjnych u dzieci. Szczególnie bliskie jej są behawioralno-rozwojowe podejścia naturalistyczne oraz metody udowodnione naukowo w pracy terapeutycznej.

Marta Szczepaniak

Psycholog traumy
Absolwentka psychologii o specjalności psychologia rodziny. Ukończyła studia podyplomowe z psychotraumatologii na Uniwersytecie Humanistyczno-społecznym SWPS w Warszawie, jest także terapeutą EMDR. Specjalizuje się w pracy z dziećmi oraz z dorosłymi w obszarze terapii traumy.
Wykorzystuje następujące techniki terapii poznawczo-behawioralnej: ekspozycyjna terapia narracyjna, procedura przedłużonej ekspozycji, procedura EMDR. Zajmuje się leczeniem zaburzeń PTSD, ataków paniki, fobii oraz OCD.

Paulina Szymańska

Psychiatra
Absolwentka studiów na wydziale lekarskim (UMED Łódź). Ukończyła III-stopniowe szkolenie ze Stosowanej Analizy Zachowania. Diagnosta kliniczny ADOS-2 (narzędzie do diagnozowania autyzmu). Absolwentka studiów "Seksuologia kliniczna - opiniowanie, edukacja, terapia" (UAM w Poznaniu).

Izabela Świętczak

Absolwentka Wydziału Wojskowo-Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Fizjoterapeutka i położna. W pracy stosuje system Terapii Manualnej Holistycznej. Manualnej, ponieważ dotyczy narządu ruchu, a holistycznej, bo widzi człowieka całościowo jako nierozerwalne połączenie ciała i emocji.
Najważniejsze kursy:

  • Kurs Terapii Manualnej w Modelu Holistycznym A. Rakowskiego;
  • Hipotermia lecznicza w encefalopatii niedotlenieniowo-niedokrwiennej noworodka,
  • Masaż tkanek głębokich i rozluźnianie mięśniowo-powięziowe z anatomią palpacyjną;
  • Wielowymiarowa i wczesna diagnoza oraz terapia małego dziecka jako szansa na
  • przeciwdziałanie niepełnosprawności i wadom postawy;
  • Fizjoterapia kobiet, terapia uroginekologiczna, okresu ciąży, pooperacyjna;
  • Opieka rozwojowa oraz postępowanie z noworodkiem i niemowlakiem na oddziałach klinicznych i po okresie hospitalizacji;
  • Kurs podstawowy Kinesiology Taping;
  • Kurs masażu Shantala - Certyfikat Instruktora Masażu Shantala (dziecięcego Masażu Shantala wg. metodyki Holenderskiej Organizacji Shantala) i masażu Shantala Body Touch (masaż relaksacyjny dla dorosłych).
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski
banner polski banner polski