Sprawozdanie merytoryczne 2022

Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego za rok 2022.

Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

Data zamieszczenia sprawozdania: 2023-07-05.

Dane organizacji pożytku publicznego

 

1. Nazwa organizacji

FUNDACJA GAJUSZ

2. Adres siedziby i dane kontaktowe

Kraj POLSKA

Województwo ŁÓDZKIE

Powiat M. ŁÓDŹ

Gmina M. ŁÓDŹ

Ulica DĄBROWSKIEGO

Nr domu 87

Nr lokalu

Miejscowość ŁÓDŹ

Kod pocztowy 93-271

Poczta ŁÓDŹ

Nr telefonu 42-631-00-41

Nr faksu 42-631-00-41

E-mail biuro@gajusz.org.pl

Strona www www.gajusz.org.pl

3. Data rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym

2002-05-08

4. Data uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego

2004-05-27

5. Numer REGON

47169010300000

6. Numer KRS

0000109866

7. Skład organu zarządzającego organizacji

(Należy wpisać imiona, nazwiska oraz informacje o funkcji pełnionej przez poszczególnych członków organu zarządzającego)

Imię i nazwisko

Funkcja

Wpisany do KRS

 

Tisa Żawrocka-Kwiatkowska

Prezes Zarządu Fundacji

TAK
 

Anna Piekutowska

Wiceprezes Zarządu Fundacji

TAK

 

Anna Rajska-Rutkowska

Wiceprezes Zarządu Fundacji

TAK

8. Skład organu kontroli lub nadzoru organizacji

(Należy wpisać imiona, nazwiska oraz informacje o funkcji pełnionej przez poszczególnych członków organu kontroli lub nadzoru)

Imię i nazwisko

Funkcja

Wpisany do KRS

 

Iwona Hołdrowicz

Członek Rady Fundacji

TAK

 

Łukasz Przysło

Członek Rady Fundacji

TAK

 

Szymon Byczko

Przewodniczący Rady Fundacji

TAK

9. Cele statutowe organizacji

(Należy opisać cele na podstawie statutu organizacji)

Celem Fundacji jest:

  • współpraca ze szpitalami pediatrycznymi i rodzicami dzieci przewlekle i nieuleczalnie chorych,

  • przeciwdziałanie marginalizacji społecznej i zawodowej matek chorych dzieci, a także pomoc psychologiczna, pozwalająca zniwelować skutki społeczne długotrwałego bezrobocia,

  • organizowanie pomocy finansowej, rzeczowej edukacyjnej wychowawczej i kulturalnej dla dzieci i młodzieży chorych i umierających oraz ich rodzin,

  • zwiększanie szans zawodowych młodzieży i dorosłych, zwłaszcza niepełnosprawnych,

  • organizowanie pomocy medycznej, psychologicznej, prawnej podopiecznym Fundacji,

  • wypożyczanie sprzętu oraz opieka dla dzieci i młodzieżą objętych działaniem Fundacji,

  • prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej dla podopiecznych Fundacji,

  • propagowanie i informowanie społeczeństwa o potrzebach i problemach rodzin z choroba przewlekłą i śmiertelną,

  • prowadzenie badań i analiz związanych z rodzinami objętymi pomocą Fundacji,

  • prowadzenie działalności szkoleniowej umożliwiającej podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych osób pracujących z dziećmi przewlekle i nieuleczalnie chorymi oraz ich rodzinami, a także osób pracujących z dziećmi porzuconymi i przebywającymi w pieczy zastępczej, oraz osób wychowującymi dzieci porzucone i umieszczone w pieczy zastępczej, w tym wolontariuszy,

  • promocja i organizacja wolontariatu,

  • pomoc osobom dorosłym w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w szczególności poprzez organizowanie pomocy medycznej, psychologicznej, finansowej, socjalnej i prawnej,
  • ochrona praw pacjenta,
  • wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • rozwiazywanie problemów społecznych dotyczących dzieci, młodzieży, dorosłych oraz matek samotnie wychowujących dzieci poprzez różne formy opieki i ochrony,
  • zapobieganie sieroctwu poprzez stwarzanie dziecku możliwości rozwoju w najbardziej korzystnym środowisku rodzinnym lub zastępczym,
  • działalność charytatywna i opiekuńczo − wychowawcza.

10. Sposób realizacji celów statutowych
organizacji

(Należy opisać sposób realizacji celów statusowych organizacji na podstawie statutu organizacji)

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  • Współpracę z innymi organizacjami, instytucjami, organami administracji państwowej i samorządowej,

  • Realizację programów stypendialnych dla młodzieży chorej lub po zakończeniu leczenia,

  • Prowadzenie działalności propagandowej i wydawniczej, między innymi poprzez realizacje filmowe, radiowe i inne multimedialne,

  • Prowadzenie szkoleń, zajęć terapeutycznych, poradnictwa zawodowego, poszukiwanie miejsc pracy dla podopiecznych,

  • Prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów i staży przeznaczonych dla osób pracujących z dziećmi przewlekle i nieuleczalnie chorymi oraz ich rodzinami, oraz dla osób pracujących z dziećmi porzuconymi i przebywającymi w pieczy zastępczej,

  • Działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3. ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie określonym w ustawie,

  • Szeroko rozumianą współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi, polegającą m.in. na bezpłatnym udostępnianiu sprzętu medycznego należącego do fundacji, służącą realizacji celów statutowych fundacji,

  • Prowadzenie działalności opiekuńczo – wychowawczej,

  • Poprzez prowadzenie interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych i ośrodków adopcyjnych,

  • Prowadzenie hospicjów – domowych, stacjonarnych, perinatalnych.

Charakterystyka działalności organizacji pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym

  1. Opis działalności pożytku publicznego.

W 2022 r. Fundacja Gajusz wsparła 1125 dzieci oraz członków ich rodzin w ramach:

HOSPICJUM DOMOWE

Fundacja Gajusz prowadzi hospicjum domowe, bo dobrze wiemy, że lżej choruje się we własnym łóżku. Najlepiej blisko mamy, taty, rodzeństwa i ukochanego zwierzątka. W hospicjum domowym zatrudniamy 31−osobowy zespół, który 7 dni w tygodniu dojeżdża do małych pacjentów. Lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, rehabilitanci, pracownicy socjalni, psychologowie zapewniają dzieciom i ich rodzinom pełnię pomocy.
W 2022 roku w ramach hospicjum domowego objęto opieką 60 pacjentów (ok. 33 pacjentów miesięcznie), co dało ponad 11 tysięcy osobodni opieki medycznej, socjalnej i psychologicznej. Wizyta lekarska w hospicjum odbywa się nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu, a pielęgniarska minimum dwa razy w tygodniu. Rehabilitant, pracownik socjalny i psycholog odwiedzają dzieci odpowiednio do ich potrzeb. Każdy z pacjentów jest zaopatrzony w sprzęt medyczny. Hospicjum zapewnia zakup leków 80% rodzin, które są pod naszą opieką. Nie jest to objęte kontraktem z NFZ, ale konieczne ze względu na złą sytuację finansową. W 2022 roku na ten cel przeznaczyliśmy ponad 53 tys. zł. Dofinansowujemy również badania diagnostyczne, specjalistyczny transport medyczny, konsultacje specjalistów.
W roku 2022 całkowity koszt funkcjonowania hospicjum domowego wyniósł 1 960 000 tys. złotych.

Z powodu trwającej nadal pandemii koronawirusa 2022 rok był dla działalności hospicjum domowego bardzo trudny.
Musieliśmy zapewnić bezpieczeństwo małym pacjentom i ich rodzinom, a jednocześnie wciąż nieść pomoc i opiekę medyczną. Realizacja świadczeń w domu pacjenta w okresie pandemii była ogromnym wyzwaniem. Naprzemiennie realizowaliśmy wizyty osobiste i konsultacje telefoniczne. Szczególnie w małych miejscowościach i na wsiach byliśmy jedyną dostępną formą opieki medycznej dla naszych podopiecznych. Priorytetem stało się zachowanie reżimu sanitarnego.

Zrealizowaliśmy 1425 wizyt lekarskich, 3706 wizyt pielęgniarskich, 950 godzin fizjoterapii oraz 360 godzin konsultacji psychologicznych. Odbyliśmy także 600 wizyt interwencyjnych, czyli nieplanowanych, na wezwanie rodzica. Kupiliśmy i przekazaliśmy 200 prezentów podopiecznym hospicjum.
Opieka w ramach hospicjum domowego jest oparta na kontrakcie z Narodowym Funduszem Zdrowia. W 2022 roku był on zrealizowany na kwotę prawie 1,2 mln zł w skali roku. Kontrakt z NFZ pokrył 63% wszystkich wydatków związanych z prowadzeniem hospicjum domowego. Pozostałe 700 000,00 zł Fundacja Gajusz sfinansowała dzięki wsparciu darczyńców.

Pomoc socjalna w hospicjum domowym

Większość podopiecznych hospicjum znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. Opieka nad długotrwale chorym dzieckiem wymaga stałej obecności jednego z domowników, który musi zrezygnować z pracy zawodowej. Odbija się to na budżetach domowych. Rodzic pozostający w domu może liczyć na świadczenie pielęgnacyjne, zasiłek pielęgnacyjny i rodzinny. Niestety w obliczu wydatków, jakie są ponoszone przy opiece nad głęboko niepełnosprawnym dzieckiem, to za mało. Dzięki naszym staraniom żadna z rodzin nie jest zagrożona ubóstwem.
Pracownik socjalny diagnozuje potrzeby rodzin i we współpracy z Działem Obsługi Darczyńcy pozyskuje środki czystości, środki pielęgnacyjne, pieluchy, paczki żywnościowe, ale również materiały remontowo−budowlane. Wspiera rodziców i opiekunów dzieci w dopełnianiu formalności przy sprawach dotyczących m.in: uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, uzyskania zasiłków celowych i rehabilitacyjnych oraz sprzętu medycznego, uzyskania dopłat mieszkaniowych i zamiany mieszkań, pochówku dziecka, innych spraw administracyjno−urzędowych.

Sprzęt medyczny

Fundacja kupuje i wypożycza sprzęt medyczny oraz pokrywa koszty eksploatacji urządzeń (przeglądy, naprawy, wymiana zużytych elementów).
Na co dzień do dyspozycji podopiecznych hospicjum domowego było ponad 200 sztuk sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego, m.in.: koncentratory tlenu, ssaki elektryczne, inhalatory, pompy do żywienia, pulsoksymetry, materace przeciwodleżynowe.
Ponadto hospicjum wypożycza agregaty prądotwórcze rodzinom, które borykają się z przerwami w dostawach energii elektrycznej, a sprzęt medyczny, z którego korzysta dziecko wymaga stałego zasilania.

Organizacja uroczystości

W związku z pandemią organizacja uroczystości i spotkań integracyjno−wypoczynkowych została bardzo mocno ograniczona. Nadal jednak celebrowaliśmy urodziny naszych pacjentów. Każde dziecko w dniu swojego święta otrzymało tort i prezent. W hospicjum domowym świętujemy każdą okazję i cieszymy się z każdego dnia.
Z okazji Bożego Narodzenia oraz w Dniu Dziecka wszyscy podopieczni otrzymali wymarzone prezenty. Fundacja nigdy nie przekazuje podarunków identycznych dla wszystkich dzieci. Upominki otrzymało również rodzeństwo pacjentów hospicjum domowego.
Dwa razy w roku organizujemy uroczyste Msze Święte dla rodzin osieroconych po stracie dziecka. Zapraszamy na nie rodziców i bliskich byłych podopiecznych fundacji.

HOSPICJUM STACJONARNE (PAŁAC)

Mieszkają tu Książęta, których rodzice z bardzo ważnych powodów nie mogą się nimi zaopiekować w rodzinnym domu.
Hospicjum jest małym oddziałem szpitalnym, ale również domem − przytulnym i bezpiecznym. Dzieci otoczone są nie tylko 24- godzinną opieką medyczną, ale i codzienna czułość. W hospicjum jest miejsce również dla opiekunów i rodziców. Robimy wszystko, by byli jak najbliżej. Zdarzają się pacjenci, których stan zdrowia na tyle się poprawia, że nie muszą już przebywać w hospicjum. Wówczas, jeśli nie jest możliwy powrót dziecka do rodziny biologicznej, poszukujemy rodzin zastępczych. Bo samotność nie jest dla dzieci!

W 2022 roku zaopiekowaliśmy się 22 pacjentami. 5 Książąt zmarło.
Pandemia znacząco zmieniła funkcjonowanie Pałacu. Zespół medyczny pracował w reżimie sanitarnym. Ograniczyliśmy liczbę osób, które mogły przekraczać progi hospicjum. Choć większość dzieci przeszła zakażenie COVID− 19, to szczęśliwie wszystkie łagodnie.
W 2022 roku w Pałacu mieszkało łącznie 22 dzieci, co przełożyło się na 4 042 osobodni. Hospicjum zapewnia całodobową opiekę medyczną, socjalną, psychologiczną, badania diagnostyczne, specjalistyczny transport medyczny, konsultacje specjalistów (głównie neurologa) oraz rehabilitację.
Opieka jest oparta na kontrakcie z Narodowym Funduszem Zdrowia. W 2022 roku Fundacja Gajusz otrzymała finansowanie w wysokości blisko 1,9 zł w skali roku. Prawie 30% wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem hospicjum stacjonarnego pokryliśmy dzięki wsparciu naszych darczyńców.

Pomoc socjalna i pedagogiczna

Zwykle do hospicjum przyjmujemy dzieci, które poza opieką medyczną wymagają również pełnego wsparcia socjalnego − zakupu środków pielęgnacyjnych, ubranek, bielizny osobistej i nocnej, zabawek, lekarstw, a także zapewnienia opieki pozamedycznej. Wiele dzieci zostało pozostawionych przez rodziców albo są odwiedzane sporadycznie. Potrzebują miłości, ciepła, przytulania, obecności w dzień i w nocy.
12 opiekunek zatrudnianych przez fundację zastępuje nieobecne mamy. Pracownik socjalny wraz z opiekunami prawnymi dba o formalności związane z pozyskaniem zaświadczeń o niepełnosprawności oraz dodatkowych świadczeń terapeutycznych.
Zatrudniamy także oligofrenopedagoga, fizjoterapeutę, dietetyka oraz zespół medyczny składający się z pielęgniarek, lekarza prowadzącego i lekarzy dyżurujących. Wszystko po to, by świadczyć opiekę najlepszej jakości.

Sprzęt medyczny

Dzieci w hospicjum stacjonarnym korzystają z blisko 100 sztuk sprzętów i urządzeń medycznych, tj.: koncentratory tlenu, ssaki elektryczne, pompy do żywienia dojelitowego, aparat EKG, łóżko kąpielowe i inne.

Organizacja uroczystości

W hospicjum stacjonarnym świętujemy każde urodziny. Są prezenty i specjalny tort z imieniem dla każdego solenizanta. Z okazji Bożego Narodzenia dzieci pod choinką znajdują prezenty. W Dniu Dziecka również o nikim nie zapominamy. Organizujemy chrzciny, celebrujemy każdą wspólną chwilę.
W 2022 roku całkowity koszt funkcjonowania hospicjum stacjonarnego wyniósł 2 814 929 złotych.

HOSPICJUM PERINATALNE

Bywa, że kiedy maluszek jest jeszcze w brzuszku u mamy, rodzice dowiadują się, że ich wspólny czas będzie bardzo ograniczony. Pod opieką hospicjum perinatalnego znajdują się kobiety, u których w trakcie ciąży rozpoznano tzw. wadę letalną płodu.
Zapewniamy ciągłą, kompleksową pomoc medyczną, psychologiczną i socjalną od momentu diagnozy, przez całą ciążę, aż do porodu oraz opiekę nad urodzonym chorym dzieckiem. Hospicjum zajmuje się również wsparciem przy organizowaniu porodu. Najbliższa rodzina otrzymuje szansę godnego przeżycia czasu, który otrzymali, a jeśli taka jest ich wola − również uwiecznienia na fotografiach wspólnych chwil oraz udzielenia sakramentu Chrztu Świętego.
Pod opieką hospicjum perinatalnego w 2022 roku było 11 rodzin z potwierdzoną wadą letalną płodu lub tuż po stracie dziecka. W tym czasie udzieliliśmy 9 konsultacji lekarskich i 14 porad psychologicznych.
Czas pandemii najbardziej dotknął pacjentki hospicjum perinatalnego. Ograniczenia sanitarne wprowadzone w szpitalach znacznie zmniejszyły dostępność specjalistów hospicjum w trakcie opieki okołoporodowej. Często też pacjentki pozbawione zostały kontaktu z najbliższą rodziną. W 2022 roku całkowity koszt funkcjonowania hospicjum perinatalnego wyniósł ponad 35 tys. złotych.

PROGRAM RODZEŃSTWA

Od 2013 roku prowadzimy Program Rodzeństwa. Udzielamy wszechstronnego wsparcia dzieciom i młodzieży do 18 roku życia, których brat lub siostra jest podopiecznym hospicjum domowego lub stacjonarnego, bądź jest pacjentem dziecięcych oddziałów onkologicznych. Program to odpowiedź na potrzebę wsparcia emocjonalnego, psychologicznego, społecznego, ale również edukacyjnego zdrowych dzieci posiadających przewlekle chore rodzeństwo. Wynikają one z faktu, że rodzina skupia się w dużej mierze na chorym dziecku i nie jest w stanie zaangażować wystarczająco dużo sił i środków w opiekę nad zdrowym rodzeństwem.
Dwa razy w miesiącu organizujemy spotkania integracyjno−terapeutyczne. Dzieci korzystają z pomocy korepetytorów m.in. języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki czy biologii. Część uczęszcza na zajęcia hobbystyczne − karate oraz basen. W sumie 23 dzieciom dofinansowaliśmy zajęcia rozwijające pasje i wspierające ich w nauce. Wydaliśmy na ten cel 35 000 zł.
Inwestycja zaowocowała lepszymi wynikami w szkole i mnóstwem radości z uprawianego hobby. Psycholog czuwał nad samopoczuciem dzieci przez 80 godzin.
Wszyscy uczestnicy otrzymali prezenty z okazji Dnia Dziecka oraz Gwiazdki. Spędziliśmy 8 dni na koloniach w Radomsku. W wakacje 45 dzieci wyjechało na kolonie z kadrą Fundacji Gajusz. W programie Rodzeństwa uczestniczyło 77 osób podzielonych na dwie grupy wiekowe. Obdarowaliśmy dzieci 140 prezentami z różnych okazji.
W 2022 r. na Program Rodzeństwa przeznaczyliśmy blisko 200 tys. zł.

WSPARCIE DZIECI DOTKNIĘTYCH CHOROBĄ ONKOLOGICZNĄ

Pomoc psychologiczna

Fundacja od początku istnienia współpracuje z Oddziałami Onkohematologii (VI i VII) Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego Ośrodka Pediatrycznego w Łodzi przy ulicy Spornej 36/50. W 2022 r. zatrudnialiśmy 3 psychologów, którzy wspierali dzieci, rodziców i personel oddziałów. Udzielili 2000 godzin konsultacji, otaczając opieką 150 pacjentów i ich rodziny.

Wsparcie socjalne

Dwaj pracownicy socjalni zatrudniani przez fundację w 2022 roku kilkaset razy spotykali się z rodzinami, by udzielić im wsparcia. Zakupiono żywność, ubrania, zabawki, środki czystości (w tym jednorazowe pieluchy), leki i odżywki.
Pracownik socjalny przygotowuje dla małych pacjentów wyprawki, czyli sprzęty niezbędne w okresie reżimu sanitarnego po przeszczepie (np. szczoteczki do zębów czy piżamki − nowe na każdy dzień pobytu).
Organizowane są uroczystości: przyjścia urodzinowe, Dzień Dziecka, mikołajki, Gwiazdka, andrzejki, Wielkanoc, a także Dzień Matki i Dzień Ojca z upominkami dla rodziców.
Dzięki ogromnemu wsparciu wolontariuszy fundacja organizuje również transport do/ze szpitala dla dzieci z ubogich rodzin. Wolontariusze wstają nawet o 5 rano, by przewieźć pacjenta z małej miejscowości lub wsi na badanie do Łodzi. Wszystko po to, by nie narażać małych pacjentów onkologicznych na kontakt z innymi osobami podróżującymi publicznymi środkami transportu. Zwłaszcza w okresie zagrożenia sanitarnego.
Fundacja udziela również wsparcia finansowego i rzeczowego w trakcie leczenia.

Wsparcie arteterapeutyczne i edukacyjne

Na oddziałach prowadzimy program wsparcia pozamedycznego. Są to zajęcia terapeutyczne z lalką−pacynką o imieniu Edek, warsztaty arteterapeutyczne: muzyczne i plastyczne. W 2022 roku przez blisko 412 godzin razem malowaliśmy, rysowaliśmy, lepiliśmy z plasteliny i śpiewaliśmy. Edek − lalka terapeutyczna spędził z maluchami 135 godzin. Dla młodszych dzieci organizowane są zajęcia przedszkolne. W tym roku odbyło się ich 400. Pacjenci w wieku 2-5 lat rozwijali umiejętności poznawcze, pracując z psychologiem lub pedagogiem.
Również na oddziałach onkologicznych pandemia koronawirusa bardzo dała się we znaki i znacząco zmieniła nasze funkcjonowanie. Do dzieci nie mogli przychodzić fundacyjni wolontariusze. W związku z tym zwiększyliśmy częstotliwość zajęć takich jak kino czy gry planszowe. Terapeuci po zaszczepieniu mogli wrócić do pracy bezpośrednio na oddziale. Udało nam się unikać zajęć zdalnych. Imprezy takie jak Gwiazdka, Wielkanoc czy Dzień Matki zostały ograniczone do przekazania poczęstunków i upominków. Nie odbył się coroczny piknik w ogrodzie ani wyjazd wakacyjny. Na wsparcie dzieci chorych onkologicznie w 2022 r. wydaliśmy ponad 160 tys. złotych.

PROGRAM OKNO

Przeznaczony jest dla dzieci po leczeniu onkologiczno−hematologicznym i ich rodziców. Czeka tu miejsce dla każdego, kto czuje, że po wypisaniu ze szpitala, potrzebuje specjalistycznego wsparcia w powrocie do rzeczywistości. Bo gdy choruje dziecko, choruje cała jego rodzina…
W 2022 r. w OKNIE uczestniczyły 24 rodziny (co daje 87 osób) po leczeniu onkologiczno−hematologicznym. Pomimo utrudnień spowodowanych pandemią realizowano regularne spotkania obejmujące zarówno warsztaty terapeutyczno−edukacyjne, realizowane przez animatorów, jak i spotkania terapeutyczne z udziałem psychologa. Ponadto odbył się wyjazd wakacyjny.
Zaoferowaliśmy 96 godzin pracy psychologa. Rodzice uczestniczący w projekcie przeprowadzili również spotkanie samopomocowe dla rodziców, których dzieci są w trakcie leczenia. W 2022 roku na Program OKNO wydaliśmy przeszło 200 tys. złotych.

INTERWENCYJNY OŚRODEK PREADOPCYJNY TULI LULI

Interwencyjny Ośrodek Preadopcyjny Tuli Luli to tymczasowy dom dla maleństw pozostawianych w szpitalach przez rodziców biologicznych. W odpowiedzi na poważny problem braku rodzin zastępczych Marszałek Województwa Łódzkiego powierzył fundacji prowadzenie takiej placówki.
Ośrodek świadczy wysokospecjalistyczną pomoc medyczną, psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, terapeutyczną, rehabilitacyjną. Podejmujemy szerokie działania prawne, by zapewnić dzieciom jak najszybsze znalezienie nowych rodzin lub powrót do rodziny naturalnej.
W Tuli Luli każdego miesiąca mieszka kilkanaścioro niemowląt, którymi z ważnych przyczyn nie mogli zająć się biologiczni rodzice. To dzieci, które wkroczyły w życie z największą z możliwych traumą − porzucenia, której niekiedy towarzyszy niepełnosprawność lub choroba. Robimy tu wszystko, by zminimalizować skutki tej traumy. Do wyczekiwanego momentu adopcji tulimy, kołyszemy, głaszczemy, odpowiadamy na każdą potrzebę, by żadne dziecko nie poczuło, czym jest samotność.
Standardem w Tuli Luli jest to, że dziecko ma zapewnioną opiekę nawet, gdy z ważnych powodów przebywa poza placówką, np. w szpitalu. Nie zostawiamy naszych Tulisiów samych. Personel rekrutowany jest nie tylko z zachowaniem ustawowych wymagań, ale również predyspozycji osobowościowych, w tym otwartości na potrzeby dzieci, responsywności, szacunku dla drugiej osoby. W 2022 r. zatrudnialiśmy 29 osób − opiekunów, wychowawców, pedagoga, psychologa, fizjoterapeutę, neurologopedę, dietetyka, pielęgniarkę oraz pracowników administracyjnych.
Podstawowa działalność ośrodka finansowana jest ze środków Województwa Łódzkiego w ramach zadania powierzonego przez Marszałka Województwa. W 2022 roku kontrakt ten opiewał na kwotę blisko 1,5 mln zł i stanowił pokrycie 68% naszych kosztów. Pozostałą część, tj. 700 tys. zł sfinansowaliśmy z przekazanych fundacji darowizn. W sumie na funkcjonowanie Tuli Luli w 2022 roku wydaliśmy ponad 2 200 000 tys. złotych.
Ośrodek może opiekować się maksymalnie 20 dzieci jednocześnie. W 2022 roku mieszkało ich tu łącznie 35. Spośród nich − 1 dziecko wróciło do rodziny biologicznej, 14 zostało adoptowanych, a 2 znalazło się w rodzinach zastępczych.

CENTRUM TERAPII I POMOCY DZIECKU I RODZINIE CUKINIA

W Centrum Terapii i Pomocy Dziecku i Jego Rodzinie CUKINIA wspieramy rodziny ciężko doświadczone przez los. Przywracamy nadzieję dzieciom, które w swoim krótkim życiu doświadczyły mnóstwa cierpienia, bólu i samotności.
Podopieczni CUKINII to dzieci skrzywdzone przez dorosłych. Wiele z nich doświadczyło przemocy, wykorzystania seksualnego, niektórzy to świadkowie morderstw, spora część ma za sobą próby samobójcze. Borykają się z niepełnosprawnościami oraz trudnościami w funkcjonowaniu społecznym.
W naszym Centrum wśród kolorowych ścian, przytulnych poduszek i wygodnych foteli otrzymują to, czego potrzebują. Wsparcie, terapię, poczucie bezpieczeństwa i nadzieję. Stopniowo odzyskują wiarę w ludzi i świat. Robimy wszystko co w naszej mocy, by podopieczni CUKINII pewnym krokiem weszli w dorosłość, założyli rodzinę i byli szczęśliwymi ludźmi.
Centrum CUKINIA pomaga terapeutycznie, psychologicznie, rozwojowo, prawnie i socjalnie dzieciom dotkniętym bądź zagrożonym traumą i przemocą, w szczególności z rodzin zastępczych i domów dziecka. Spełniamy marzenia, organizujemy urodziny, święta i uroczystości bez okazji− dla zwykłej frajdy, by odgonić smutki.
Specjaliści współpracują z Centrum Administracyjnym Pieczy Zastępczej w Łodzi, uczestniczą w zespołach, konsultują trudne przypadki. Prowadzą konsultacje i szkolenia dla pracowników pomocy społecznej, przede wszystkim dla koordynatorów rodzin zastępczych. W 2022 roku z pomocy terapeutycznej Centrum skorzystało ponad 745 pacjentów, w tym dzieci będące pod opieką rodzin zastępczych. Zespół 25 terapeutów przeprowadził 7654 godziny terapii. Pracujemy systemowo, obejmując wsparciem także rodziców bądź opiekunów. Funkcjonowanie CUKINII w 2022 r. kosztowało nas ponad 1 400 000 tys. złotych.

WSPÓŁPRACA Z UNIWERSYTETEM MEDYCZNYM W ŁODZI

W 2022 roku Fundacja Gajusz kontynuowała współpracę z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi, prowadząc Pracownię Pediatrycznej Opieki Paliatywnej Kliniki Pediatrii, Onkologii, Hematologii i Diabetologii w ramach Katedry Pediatrii UM w Łodzi. Studenci VI roku Wydziału Lekarskiego uczęszczali na 10−dniowy cykl zajęć w ramach nauczania klinicznego.

WOLONTARIAT

W 2022 roku działania Fundacji Gajusz wspierało 253 wolontariuszy.
Zorganizowano jedno szkolenie online dla kandydatów na wolontariuszy. Łącznie przeszkolono 60 osób.
Wolontariusze Fundacji Gajusz brali udział w kilkunastu akcjach, imprezach i wydarzeniach na rzecz podopiecznych. Prowadzą własny fanpage na Facebooku pt. Wolontariat Gajusza. Organizacja pracy wolontariuszy kosztowała nas przeszło 85 tys. złotych.

KAMPANIE SPOŁECZNE

„Zaśnij”

Kampania “Zaśnij” była prowadzona od lutego do kwietnia 2022 r. i zachęcała do przyjrzenia się wyjątkowości działań hospicjów dziecięcych. Opieka nad pacjentami trwa tu często wiele miesięcy, a nawet lat.

Medycyna nie potrafi uleczyć naszych małych pacjentów, ale lekarze i pielęgniarki robią wszystko, by nie bolało, nie było duszności, a odpowiednie zabiegi i lekarstwa zapewniły najlepszą możliwą jakość życia. Śmiertelna choroba dziecka to katastrofa i prywatny koniec świata danej rodziny. Gdy życie rozpada się na kawałki, potrzebne jest profesjonalne wsparcie. To wiele godzin pracy specjalistów, leki, sprzęt medyczny − czyli ogromne koszty.

Celem kampanii społecznej było uświadomienie problemu, ale także pozyskanie pieniędzy z 1% podatku na działalność hospicjów Fundacji Gajusz, do których poza kontraktem z NFZ dołożyliśmy ponad 2 mln zł.
Materiały były prezentowane w ogólnopolskich oraz lokalnych rozgłośniach radiowych, prasie drukowanej, portalach internetowych i mediach społecznościowych. Informowaliśmy, uświadamialiśmy oraz uwrażliwialiśmy z rozmachem i na szeroką skalę, bo problem jest ogólnopolski, a nie lokalny.

„Leczymy dzieci rodziną”

Aż 30 tys. polskich dzieci wychowuje się w instytucjach. Ponad 2 tys. z nich to dzieci chore, nie mające przy sobie rodziny. Większość mogłaby być w domu. Są w placówkach, ponieważ brakuje rodzin zastępczych, które chcą wychować właśnie te najbardziej niechciane maluchy. Cierpią zatem nie tylko przez swoją chorobę, ale także z powodu samotności.

Nawet najlepsza placówka nie jest w stanie zapewnić indywidualnej opieki. Dzieckiem zajmuje się wielu dorosłych, ale żaden z nich nie jest tym jedynym. Nie ma zatem możliwości zbudowania prawdziwych, rodzinnych więzi. Mimo tego zwykle nikt dla nich nie szuka rodzin. Te dzieci zniknęły z rejestrów pieczy zastępczej. Przekazano je do placówek medycznych i opiekuńczych, uznając sprawę za zakończoną.

Dlatego w kampanię “Leczymy Dzieci Rodziną” włączyliśmy osoby, które mogą to zmienić. Deklarację współpracy podpisali m.in. Rzecznik Praw Dziecka, Prezydent Miasta Łodzi oraz przedstawiciele RCPS i MOPS. Zobowiązali się podejmować działania zmierzające do wspierania kandydatów na rodziców zastępczych dla chorych dzieci oraz do poprawy warunków ich zatrudnienia.

Aby móc realnie wpływać na poprawę jakości życia dzieci wychowujących się poza rodziną biologiczną, ściśle współpracujemy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łodzi. Zapewniamy m.in. pomoc prawną czy socjalną. Wspieramy w sprawach o odzyskanie praw rodzicielskich, dbamy o nierozdzielanie rodzeństw (a nawet ich ponowne połączenia), które trafiają do domów dziecka czy rodzin zastępczych.
Wyłapujemy dziury systemowe, przekraczamy granice, ujawniamy absurdy. Wspólnie i ponad podziałami wyleczymy dzieci rodziną i miłoscią!

NAGRODY

W roku 2022 Fundacja Gajusz zdobyła kilka cennych nagród:

Zasięg terytorialny prowadzonej przez organizację działalności pożytku publicznego – cały kraj.

2. Informacja dotycząca liczby odbiorców działań organizacji pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym.

Liczba odbiorców działań organizacji:

Osoby fizyczne 3500
Osoby prawne 6

Informacje na temat innych (niż wymienionych w pkt 2.1) odbiorców, na rzecz których organizacja działała – BRAK.

3. Informacja dotycząca działalności nieodpłatnej pożytku publicznego organizacji w okresie sprawozdawczym.

Organizacja prowadziła działalność nieodpłatną pożytku publicznego – TAK.

Należy podać informację na temat przedmiotu działalności nieodpłatnej organizacji w okresie sprawozdawczym, wraz ze wskazaniem sfer/y działalności pożytku publicznego, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.), a także kodu/ów PKD 2007 odpowiadającego/ych tej działalności. Jeśli organizacja prowadzi więcej niż 3 rodzaje działalności nieodpłatnej, należy podać informację na temat trzech głównych rodzajów działalności {podanie maksymalnie 3 kodów), zaczynając od głównego przedmiotu działalności.

Lp.

Sfera działalności pożytku publicznego

Przedmiot działalności

Numer Kodu (PKD)

Szacunkowe koszty poniesione w ramach sfery z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych

1

ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, 788 i 905)

  1. Prowadzenie hospicjów dziecięcych (domowe, stacjonarne, perinatalne). Pacjenci otrzymują wsparcie psychologiczne, medyczne, socjalne, poradnictwo prawne i wsparcie wolontariuszy.

  2. Opieka psychologiczna, zakup leków, terapia pozamedyczna (wsparcie poznawcze i rozwojowe dzieci) dla pacjentów oddziałów onkologicznych CSK Ośrodka Pediatrycznego im. M. Konopnickiej w Łodzi.

  3. Kampanie społeczne skierowane do rodzin pacjentów oraz szerokiego grona społeczeństwa.

    Szczegółowy opis w pkt. II.1.1.1.

94.99.Z

2 094 796,63 zł

2

Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej

  1. Prowadzenie Interwencyjnego Ośrodka Preadopcyjnego TULI LULI. Ośrodek zapewnia całodobową, specjalistyczną opiekę i terapię niemowląt pozbawionych opieki rodzicielskiej. Pracuje z rodzinami adopcyjnymi, zastępczymi i biologicznymi, by zapewnić dzieciom najlepsze warunki rozwoju.

  2. Centrum Terapii i Pomocy Dziecku i Rodzinie CUKINIA, gdzie specjalistyczną pomoc uzyskują przede wszystkim dzieci z rodzin zastępczych i ich opiekunowie, ale również rodziny biologiczne w kryzysie, wychowankowie domów dziecka. Centrum prowadzi również szkolenia dla profesjonalistów z zakresu pieczy zastępczej.

    Szczegółowy opis w pkt II.1.1.1.

94.99.Z

67 206,28 zł

4. Informacja dotycząca działalności odpłatnej pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym.

Organizacja prowadziła działalność odpłatną pożytku publicznego – TAK.

Należy podać informację na temat przedmiotu działalności odpłatnej organizacji w okresie sprawozdawczym, wraz ze wskazaniem sfer{-y) działalności pożytku publicznego, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także kodu{-ów) PKO 2007 odpowiadającego{-ych) tej działalności. Jeżeli organizacja prowadzi więcej niż 3 rodzaje działalności odpłatnej, należy podać informację na temat trzech głównych rodzajów działalności {podanie maksymalnie 3 kodów), zaczynając od głównego przedmiotu działalności.

Lp. Sfera działalności pożytku publicznego Przedmiot działalności Numer Kodu (PKD) Szacunkowe koszty poniesione w ramach sfery z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych
1 Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej

Centrum Terapii i Pomocy Dziecku i Rodzinie CUKINIA, gdzie specjalistyczną pomoc psychologiczną, psychiatryczną, logopedyczną, rehabilitacyjną uzyskują przede wszystkim dzieci z rodzin zastępczych i ich opiekunowie, ale również rodziny biologiczne w kryzysie, wychowankowie domów dziecka. Zajęcia mają charakter indywidualny i grupowy.
Centrum prowadzi również szkolenia dla profesjonalistów z zakresu pieczy zastępczej, tj. wychowawców, pedagogów i psychologów, koordynatorów pieczy zastępczej.

Szczegółowy opis w pkt II.1.1.1.

94,99.Z 0,00 zł

5. Informacja dotycząca działalności gospodarczej organizacji w okresie sprawozdawczym.

Organizacja prowadziła działalność gospodarczą – NIE.

Przychody i koszty organizacji pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym

  1. Informacja o przychodach organizacji.
Łączna kwota przychodów organizacji ogółem (zgodnie z rachunkiem zysków i strat) 15 233 009,50 zł
a) przychody z działalności nieodpłatnej pożytku publicznego 15 050 870,48 zł
b) przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego 88 059,22 zł
c) przychody z działalności gospodarczej 0,00 zł
d) przychody finansowe 25 820,27 zł
e) pozostałe przychody 68 259,53 zł

2. Informacja o źródłach przychodów organizacji.

Przychody z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych

2 889 789,26 zł

Ze źródeł publicznych ogółem:

2 534 218,00 zł

a) ze środków europejskich w rozumieniu przepisów o finansach publicznych

0,00 zł

b) ze środków budżetu państwa

346 000,00 zł

c) ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego

2 188 218,00 zł

d) ze środków państwowych funduszy celowych

O,OO zł

Ze źródeł prywatnych ogółem:

6 065 595,07 zł

a) ze składek członkowskich

O,OO zł

b) z darowizn od osób fizycznych

3 525 293,16 zł

c) z darowizn od osób prawnych

2 497 284,87 zł

d) z ofiarności publicznej (zbiórek publicznych, kwest)

23 517,04 zł

e) ze spadków, zapisów

O,OO zł

f) z wpływów z majątku (w szczególności sprzedaży lub wynajmu składników majątkowych)

19 500,00 zł

g) z działalności gospodarczej

O,OO zł

Z innych źródeł

3 743 407,17 zł

3. Informacje o sposobie wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stan środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych na pierwszy dzień roku sprawozdawczego

3 735 860,61 zł

Wysokość kwoty poniesionych kosztów z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie sprawozdawczym ogółem

2 189 110,66 zł

Działania, w ramach których poniesiono koszty ze środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie sprawozdawczym (w szczególności określone w pkt II.1.1), oraz szacunkowe kwoty przeznaczone na te działania

1

hospicjum stacjonarne

1 276 111,23 zł

2

hospicjum domowe

799 210,40 zł

3

Interwencyjny Ośrodek Preadopcyjny TULI LULI

22 227,34 zł

4

Centrum Pomocy Dziecku i Jego Rodzinie CUKINIA

44 978,94 zł

Cele szczegółowe, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazane przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, na które organizacja pożytku publicznego poniosła najwyższe koszty ze środków pochodzących z 1% podatku dochodowego w okresie sprawozdawczym wraz z kwotą kosztów.

4. Informacje o poniesionych kosztach w okresie sprawozdawczym.

    Koszty ogółem: W tym: wysokość kosztów finansowana z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych
Koszty organizacji w okresie sprawozdawczym ogółem:   13 270 765,88 zł 2 189 110,66 zł
  a) koszty z tytułu prowadzenia nieodpłatnej działalności pożytku publicznego 12 319 271,08 zł 2 188 810,66 zł
  b) koszty z tytułu prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego 107 121,71 zł O.OO zł
  c) koszty z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej O.OO zł  
  d) koszty finansowe 244,48 zł  
  e) koszty administracyjne 844 128,61 zł 300,00 zł
 

f) pozostałe koszty ogółem

0,00 zł

0,00 zł

Koszty kampanii informacyjnej lub reklamowej związanej z pozyskiwaniem 1% podatku dochodowego od osób fizycznych

 

201 253,43 zł

0.00 zł

5. Wynik działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego lub działalności gospodarczej organizacji pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym.

Wynik działalności nieodpłatnej pożytku publicznego 2 731 599,40 zł
Wynik działalności odpłatnej pożytku publicznego −19 062,49 zł
Wynik działalności gospodarczej 0.00 zł
w tym: wysokość środków przeznaczona na działalność pożytku publicznego 0.00 zł

Korzystanie z uprawnień w okresie sprawozdawczym

Organizacja korzystała z następujących zwolnień:

Organizacja korzystała z prawa do nieodpłatnego informowania przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej działalności pożytku publicznego, zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) – TAK

Organizacja korzystała z uprawnienia do nabycia na szczególnych zasadach prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, lub zawarła umowy użytkowania, najmu, dzierżawy lub użyczenia i przysługuje jej w odniesieniu do tych nieruchomości następujące prawo:

Personel organizacji pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym

  1. Pracownicy oraz osoby świadczące usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Liczba osób zatrudnionych w organizacji na podstawie stosunku pracy
(W odpowiedzi należy uwzględnić wszystkie osoby zatrudnione w organizacji na podstawie stosunku pracy (etat lub część etatu) w okresie sprawozdawczym, nawet jeśli obecnie nie są już zatrudnione w organizacji)
24 osoby
Przeciętna liczba zatrudnionych w organizacji na podstawie stosunku pracy w przeliczeniu na pełne etaty
(Aby określić przeciętne zatrudnienie należy zsumować wszystkie osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy w poszczególnych miesiącach w okresie sprawozdawczym (wraz z ułamkami odpowiadającymi części etatu, np. 0,5 w przypadku osoby zatrudnionej na pół etatu), dodać do siebie sumy zatrudnionych z 12 miesięcy i podzielić przez 12. Wynik wpisać z dokładnością do 1 miejsca po przecinku)
23,53 etatów
Liczba osób w organizacji świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej 134 osoby

2. Członkowie.

Organizacja ma członków NIE
Liczba członków organizacji wg stanu na ostatni dzień roku sprawozdawczego 0 osób fizycznych
  0 osób prawnych

3. Wolontariat w okresie sprawozdawczym.

Organizacja korzystała ze świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy
(Zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wolontariuszami są osoby wykonujące nieodpłatnie i dobrowolnie pracę na rzecz organizacji, niezależnie od tego, czy są to osoby niezwiązane z organizacją, członkowie, pracownicy, osoby świadczące usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej czy przedstawiciele władz organizacji)
  TAK
Liczba wolontariuszy wykonujących świadczenie na rzecz organizacji przez okres krótszy niż 3O dni
(Każdy wolontariusz powinien być liczony tylko raz, niezależnie od liczby świadczeń wykonanych na rzecz organizacji w okresie sprawozdawczym i czasu pracy)
  0 osób
w tym:

a) członkowie organizacji, pracownicy organizacji, osoby świadczące usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, członkowie organu zarządzającego

0 osób
  b) inne osoby 0 osób
Liczba wolontariuszy wykonujących świadczenie na rzecz organizacji przez okres od 30 dni do 6 miesięcy
(Każdy wolontariusz powinien być liczony tylko raz, niezależnie od liczby świadczeń wykonanych na rzecz organizacji w okresie sprawozdawczym)
  0 osób
w tym:

a) członkowie organizacji, pracownicy organizacji, osoby świadczące usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, członkowie organu zarządzającego

0 osób
  b) inne osoby 0 osób
Liczba wolontariuszy wykonujących świadczenie na rzecz organizacji przez okres dłuższy niż 6 miesięcy
(Każdy wolontariusz powinien być liczony tylko raz, niezależnie od liczby świadczeń wykonanych na rzecz organizacji w okresie sprawozdawczym)
  253 osób
w tym:

a) członkowie organizacji, pracownicy organizacji, osoby świadczące usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, członkowie organu zarządzającego

0 osób
  b) inne osoby 253 osób

Wynagrodzenia w okresie sprawozdawczym

Łączna kwota wynagrodzeń (brutto) wypłaconych przez organizację w okresie
sprawozdawczym
    4 410 132,85 zł
w tym a) z tytułu umów o pracę   1 562 585,46 zł
    wynagrodzenie zasadnicze 1 418 329,63 zł
    nagrody O.OO zł
    premie 136 095,83 zł
    inne świadczenia (np. służbowy telefon, samochód) 8 160,00 zł
  b) z tytułu umów cywilnoprawnych   2 847 547,39 zł
Łączna kwota wynagrodzeń wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością pożytku publicznego     4 410 132,85 zł
w tym: a) w związku z prowadzoną działalnością odpłatną pożytku publicznego   5 815,71 zł
  b) w związku z prowadzoną działalnością nieodpłatną pożytku publicznego  

4 404 317,14  zł

Łączna kwota wynagrodzeń wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą organizacji     O.OO zł
Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego członkom organu zarządzającego organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne
(Aby określić przeciętne miesięczne wynagrodzenie należy: 1.zsumować wszystkie kwoty wynagrodzeń wypłacone w ciągu roku sprawozdawczego {wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne); 2. podzielić zsumowaną kwotę przez 12 {miesięcy))
    O.OO zł
Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego członkom organu kontroli lub nadzoru, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne
(patrz komentarz do punktu 4)
    O.OO zł
Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego członkom innych, niż organu zarządzającego, kontroli lub nadzoru, organów organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne
(patrz komentarz do punktu 4)
    0.00 zł
Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego pracownikom organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej
(patrz komentarz do punktu 4)
    2 326,02 zł
Wysokość najwyższego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego członkom organu zarządzającego, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne     0.00 zł
Wysokość najwyższego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego członkom organu kontroli lub nadzoru, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne     0.00 zł
Wysokość najwyższego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego członkom innych, niż organu zarządzającego, kontroli lub nadzoru, organów organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne     0.00 zł
Wysokość najwyższego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) wypłaconego pracownikom organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz wynagrodzenia wypłaconego osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej     16 494,33 zł
Dodatkowe uwagi dotyczące wynagrodzeń
(Można podzielić się z opinią publiczną dodatkowymi uwagami dotyczącymi poziomu lub konstrukcji wynagrodzeń w organizacji wówczas należy wpisać te uwagi w przygotowane pole)
    dot. pkt. 11 – kwota wynika z sumy wynagrodzenia z umowy o pracę oraz jednorazowej umowy cywilnoprawnej dot. innych zadań.

Informacja o udzielonych przez organizację pożytku publicznego pożyczkach pieniężnych w okresie sprawozdawczym

  1. Organizacja udzielała pożyczek pieniężnych – NIE.
  2. Wysokość udzielonych pożyczek pieniężnych – 0.00 zł.
  3. Statutowa podstawa przyznania pożyczek pieniężnych – BRAK.

Informacja o działalności zleconej organizacji pożytku publicznego przez administrację publiczną w okresie sprawozdawczym

  1. Organizacja realizowała zadania zlecone przez organy jednostek samorządu terytorialnego – TAK.
  2. Informacja na temat realizowanych zadań i kwot dotacji otrzymanych na ich realizację.

Lp

Nazwa zadania

Cel(-e) zadania

Nazwa organu udzielającego dotacji

Kwota

1

Zapewnienie opieki pozamedycznej dla podopiecznych hospicjum stacjonarnego dla dzieci.

Sprawowanie całodobowej opieki nad nieuleczalnie chorymi dziećmi będącymi pod opieką hospicjum stacjonarnego Fundacji Gajusz

Miasto Łódź

223 000,00 zł

2

Wsparcie terapeutyczne dla dzieci walczących z chorobą nowotworową i ich rodzin.

Wsparcie dzieci dotkniętych chorobą onkologiczną i ich rodziny (pacjenci Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi), poprzez działania psychoterapeutyczne, arteterapeutyczne, muzykoterapeutyczne.

Miasto Łódź

171 000,00 zł

3

Organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej.

Wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej poprzez kompleksową opiekę nad dziećmi i rodzinami zastępczymi w zakresie psychoterapii i terapii zaburzeń neurorozwojowych.

Miasto Łódź

258 000,00 zł

4

Prowadzenie Interwencyjnego Ośrodka Preadopcyjnego „Tuli-Luli”

Zlecenie funkcjonowania Interwencyjnego Ośrodka Preadopcyjnego.

Województwo Łódzkie

1 536 218,00 zł

3. W okresie sprawozdawczym organizacja realizowała zadania zlecone przez organy administracji rządowej lub państwowe fundusze celowe – TAK.

4. Informacja na temat realizowanych zadań i kwot dotacji otrzymanych na ich realizację
{Należy podać nazwę zadania, jego główny{-e) cel{-e), nazwę organu udzielającego dotacji oraz kwotę przyznanej dotacji).

Lp

Nazwa zadania

Cel(-e) zadania

Nazwa organu udzielającego dotacji

Kwota

1

OKNO − Wsparcie dzieci po leczeniu ONKOlogicznym i ich rodzin

Wsparcie i aktywizacja społeczna, edukacyjna i psychoruchowa dzieci i ich rodzin po chorobie onkologicznej.

Narodowy Instytut Wolności

150 000,00 zł

2

Mocni pomocni.

Wzmocnienie potencjału Fundacji Gajusz

Wsparcie realizacji działań misyjnych Fundacji tj. zapewnienie opieki medycznej podopiecznych hospicjum domowego, zapewnienie dostępu do terapii dzieci w rodzinach zastępczych. A także usprawnienie procesu pozyskiwania funduszy na realizację ww. działań Fundacji.

Narodowy Instytut Wolności

196 000,00 zł

Informacja dotycząca realizowanych przez organizację pożytku publicznego w okresie sprawozdawczym zamówień publicznych

{Należy wpisać realizowane zamówienia publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych {Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) oraz te, do których nie stosuje się przepisów ww. ustawy, np. zamówienia, których wartość nie przekroczyła wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro).

  1. W okresie sprawozdawczym organizacja realizowała zamówienia publiczne – NIE.
  2. Informacja na temat realizowanych zamówień i kwot otrzymanych na ich realizację.

Informacje uzupełniające

  1. Wykaz spółek, w których organizacja posiada co najmniej 2O% udziałów lub akcji w kapitale zakładowym lub co najmniej 2O% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki.
  2. Wykaz fundacji, których organizacja jest fundatorem:
    Fundacja PoMoc,
    Fundacja Moje Drzewko Pomarańczowe.
  3. Informacje o kontrolach przeprowadzonych w organizacji przez organy administracji publicznej w okresie sprawozdawczym.

Lp

Organ kontrolujący

Liczba kontroli

1

Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi

1

2

Państwowa Stacja Sanitarno−Epidemiologiczna w Łodzi

2

3

Narodowy Fundusz Zdrowia

1

4

Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi

1

4. Organizacja przeprowadziła badanie sprawozdania finansowego na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2OO9 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) lub rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2OO4 r. w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 285, poz. 2852) – TAK.

5. Dodatkowe informacje:

BRAK

Czytelny podpis osoby upoważnionej lub podpisy osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji – Anna Rajska-Rutkowska.

Data wypełnienia sprawozdania: 2023-07-05.